SINDING LARSEN JOHANSSON

De dijspier("quadriceps"), de knieschijf("patella") en de patellapees vormen het strekapparaat van de knie. De patellapees loopt van zijn oorsprong op de onderpool van de knieschijf naar het onderbeen waar ze aanhecht op een beenderige knobbel de "tuberositas" genaamd. Het is een van de dikste en sterkste pezen van het lichaam.

Sinding -Larssen-Johanssen is een ontsteking ter hoogte van het groeikraakbeen dat de tijdens de groei nog aanwezig is tussen de onderpool van de knieschijf en de knieschijf zelf. Deze zone van groeikraakbeen is een zwakke schakel van het strekapparaat van de knie tijdens de groei en door intensieve inspanning meestal sporten(voetbal, volleybal, ...) kan irritatie ontstaan: het groeikraakbeen is niet weerstandig tegen de opgelegde belasting. Wanneer men volgroeid is, verbeend deze kraakbeenlaag en is de onderpool één geheel met de knieschijf.

Daarbij komt dat pezen de lengtegroei van het skelet soms niet kunnen volgen en dus relatief korter zijn waardoor de trekkrachten op het groeikraakbeen nog verhogen.

Symptomen zijn pijn tijdens of na het sporten ter hoogte van de onderzijde van de knieschijf.

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het klinisch verhaal en klinisch onderzoek. Radiografie toont in sommige gevallen fragmentatie van de botkern van de onderpool. Echografie en NMR(=MRI scan) hebben geen toegevoegde waarde tenzij er twijfel is omtrent de juiste diagnose.

• niet operatief:

Rust, ijs en ontstekingsremmende gel zullen de ontsteking verhelpen. Kinesitherapie en stretchoefeningen kunnen herval voorkomen. In ernstige gevallen wordt soms een gips aangelegd.