Wat is een totale heupprothese?

Het heupgewricht

Het heupgewricht bestaat uit 2 belangrijke delen: de heupkop en de heupkom
De ronde kop van het dijbeen = de heupkop
De holle kom van de heup in het bekken = de heupkom
Een gezond heupgewricht dankt zijn soepelheid aan een laagje kraakbeen dat de twee gewrichtsdelen bedekt. Deze twee gewrichtsdelen worden stevig bij elkaar gehouden door een gewrichtskapsel en een mantel van bil- en heupspieren.

Het heupgewricht Artrose van de heup

Waarom een heupprothese?

De meest voorkomende reden om een heupprothese te plaatsen is slijtage van het kraakbeen van de heup. Deze slijtage (arthrose genoemd) wordt gekenmerkt door pijn, bewegingsbeperking en/of een mankend gangpatroon.
Pijn vanuit het heupgewricht wordt gevoeld in de lies en aan de voorzijde, binnen- of buitenzijde van het bovenbeen tot aan de knie. Soms situeren de klachten zich uitsluitend rond de knie. Lage rugpijn kan ook van de heup afkomstig zijn. Bij arthrose ervaart u eerst af en toe pijn, later krijgt de pijn een meer blijvend karakter en treedt ze ook 's nachts op. Arthrose wordt gekenmerkt door startpijn en toenemende pijn bij het belasten van het been.
Bewegingsbeperking in de heup wordt gewoonlijk pas ondervonden wanneer het aantrekken van kousen of sokken en het knopen van de schoenen niet meer mogelijk is.

Voordelen van de operatie

Door het plaatsen van een heupprothese, kunnen we u verlossen van de hevige pijn en zal het heupgewricht terug soepel bewegen.

Nadelen van de operatie

Zoals elke operatie heeft een heupoperatie ook zijn risico’s. Zo is er een kleine kans op infectie, bloeding, de vorming van bloedklonters of problemen bij de verdoving. Om deze risico’s tot een minimum te herleiden worden steeds de nodige voorzorgen genomen.

Vooral de eerste 2 maanden na een heupprothese bestaat de kans op ontwrichting van de prothese. Meestal ontstaat dit door het uitvoeren van een verkeerde beweging, waarbij de spieren en het heupkapsel nog onvoldoende geheeld zijn. Tijdens uw revalidatie zal er veel aandacht aan besteed worden welke bewegingen u moet vermijden (kruisen van de benen, zitten in een diepe zetel, ...)

Een heupprothese kan ook verslijten. Om die reden wordt een operatie bij jonge patiënten liefst zo lang mogelijk uitgesteld. Een heupprothese gaat gemiddeld 15 jaar mee.

Om laattijdige infectie van de prothese te vermijden is het belangrijk om steeds alle wonden goed te verzorgen. Ook de tanden moeten goed verzorgd worden omdat tandinfecties kunnen aanleiding geven tot een infectie van de prothese. Raadpleeg indien nodig uw arts.

De prothesen

De klassieke heupprothese bestaat uit verschillende onderdelen:

De metalen steel (titanium bij cementloze fixatie en chroom-kobalt bij gecementeerde fixatie). Deze wordt in de schacht van het dijbeen gebracht.
Een metalen of keramische kop.
Een kom (cup). Die wordt in het bekken gefixeerd en is opgebouwd uit polyethyleen (plastiek) of keramiek en metaal (titanium).

Vandaag de dag worden er verschillende methodes gebruikt om de heupprothese in bot te verankeren.

BOTCEMENT: wordt gebruikt om de prothese goed vast te zetten in het bot.

Gecementeerde heupprothese Botcement: poeder en vloeistof

PRESSFIT met BIOLOGISCHE INGROEI: de heupkom wordt voorbereid tot ze net iets kleiner is als de vorm van de prothese, zodat deze er stevig in past. Het ruwe oppervlak van de prothese (porous coating) bevordert een beenderige ingroei. Een gesproeide laag met een stof die heel erg gelijkt op het bot, nl. hydroxyapatiet, kan deze ingroei beter en sneller laten gebeuren.

Ongecementeerde heupprothese heupsteel heupkom

De oppervlakteprothese of resurfacing heupprothese

In vergelijking met de klassieke heupprothese wordt bij een heupresurfacing geen steel geplaatst in het heupbeen maar wordt de heupkop bijgefreesd en blijft de heuphals bewaard.

Recente wetenschappelijke gegevens tonen aan dat bij 10 % van de patiënten deze prothese problemen geeft van vorming van metaalionen met weefseldestructie en waardoor een vroegtijdige vervangoperatie nodig is.

In onze dienst hebben wij beslist deze ingreep niet meer uit te voeren tot er meer kennis is over deze prothese. We wensen onze patiënten een operatie aan te bieden met zo veel mogelijk kans op een langdurige overleving van de prothese.

Kostprijs van de heupprothese

De kostprijs is afhankelijk van het type prothese dat uw chirurg voor u kiest. Algemeen kan gesteld worden dat een gecementeerde prothese met een gecementeerde steel en een gecementeerde heupkom de goedkoopste is.
Prothesen met een keramiek op keramiek frictiekoppel of metaal op metaal frictiekoppel en ook de resurfacing heupprothesen zijn duurder.
Indien gewenst kan u op voorhand een (vrijblijvende) offerte vragen aan uw arts.