ZIEKTE VAN DUPUYTREN

Dupuytren is een aandoening waarbij bindweefselcellen(fibroblasten) in de handpalm en vingers een teveel en een abnormaal bindweefsel maken dat knobbels of strengen vormt in de hand. Deze knobbels of strengen zijn soms pijnlijk en trekken op langere termijn samen waardoor de vingers naar de handpalm worden getrokken en niet meer kunnen gestrekt worden. De huid kan soms sterk vergroeien met het bindweefsel en ingetrokken worden. De aandoening kan aan meerdere vingers of beide handen voorkomen. De wetenschapswereld vermoedt een genetische stoornis in de bindweefselcellen.

Knobbels of strengen in de handpalm die soms pijnlijk zijn. Ze trekken op langere termijn samen waardoor de vingers naar de handpalm worden getrokken en niet meer kunnen gestrekt worden. De aandoening komt dikwijls langs beide handen voor.

Indien de symptomen en het klinisch onderzoek door de arts duidelijk zijn, is het niet nodig om bijkomende onderzoeken te doen.

niet operatief:

Men kan d.m.v. een naald onderhuids de strengen doornemen en de klachten tijdelijk verbeteren. Deze techniek voeren we niet uit wegens gekende complicaties van zenuwletsels. Braces helpen meestal niet veel.

Sinds enkele maanden doen we in onze dienst ook een behandeling met collagenase (xiapex). Dit wordt in de Dupuytren-streng ingespoten; 24u later wordt de vinger gestrekt en knapt de streng door. Na de inspuiting ontstaat meestal zwelling, verkleuring en pijn. Dit is normaal.

operatief:

Als de handpalm niet meer plat op een tafel kan gebracht worden, dan is er een reden om te opereren.

De ingreep wordt in daghospitaal of 1 nacht ziekenhuisverblijf uitgevoerd onder verdoving van de ganse arm of algemene verdoving.

Na de ingreep krijgt u een dik verband, eventueel vetverband. Controle  is voorzien na 1 week.

Afhankelijk van de ernst van de aandoening, moet men na de operatie nog een spalk dragen die de betrokken vingers gestrekt houdt.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... komen slechts zelden voor (<1%).

Complicaties van gebruik van collagenase komen zelden voor. Er kan een allergische reactie optreden maar dit is echter zeldzaam.

De aandoening komt meestal terug; wanneer of hoe erg ze terug komt is echter moeilijk te voorspellen.