SCAPHOIDFRACTUUR

Het scaphoid is een handwortelbeentje aan de duimzijde. Een fractuur kan onstaan door een val op de hand.

We onderscheiden fracturen van de proximale pool, het corpus en de distale pool afhankelijk van de lokalisatie. De bloedvoorziening van het scaphoid gebeurt vanuit de distale pool zodat fracturen aan de proximale pool verder van de bloedvoorziening moeilijker helen. Een niet helende breuk noemt men een non-union of pseudo-arthrose.

Naast de lokalisatie is ook de verplaatsing van de breuk belangrijk. Een breuk die geheeld is met een slechte stand van de breukfragmenten door verplaatsing noemt men een malunion.

Zowel non-union als malunion kunnen leiden tot arthrose van pols en handwortel.

Er is pijn en soms zwelling ter hoogte van wat men noemt de anatomische snuifdoos en beperkte beweeglijkheid van de pols.

De anatomische snuifdoos wordt gevormd door pezen die naar de duim lopen  en vormen een kuiltje wanneer men de duim houdt zoals bij autoliften.

De diagnose wordt gesteld door het klinisch onderzoek en bevestigd door radiografie. Soms is een scanneronderzoek noodzakelijk om de breuk aan te tonen.

niet operatief:

Door immobilisatie (gips) zal de pols al minder pijn doen. Ook pijnstillers en/of ontstekingsremmers kunnen beterschap geven.

Een breuk van het scaphoid kan genezen maar dit kan lang duren. Een gips is meestal nodig voor de duur van 8 tot 12 weken.

operatief:

Bij een verplaatste breuk en een malunion of een non-union is een operatie nodig. Er kan ook een operatie gedaan worden voor niet verplaatste breuken. De kans dat de breuk dan geneest is veel groter dan met gipsbehandeling en men moet dan minder lang in het gips (meestal 2 tot 4 weken).

Bij een operatie wordt de breuk vastgezet met een schroef. Afhankelijk van de verplaatsing of al dan niet non-union kan dit gebeuren door een kleine insnede of een grotere insnede. Voor een non- en malunion worden meestal botgreffen genomen t.h.v. het bekken.

Na al deze operaties is meestal een gips nodig voor ten minste 2 weken, soms 4 à 6 weken.

Zoals elke operatie zijn er mogelijke complicaties: infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... Deze komen slechts zelden voor (<1%). Vooral malpositie van de schroef en eventueel toch nog een non- of malunion zijn mogelijke complicaties die specifiek zijn voor een scaphoidbreuk.