IMPINGEMENT

De rotator cuff is het geheel van pezen rond de schouder. Zij zorgen voor de beweging van de schouder in verschillende richtingen en stabiliseren de kop van het gewricht op zijn kleine kom. We onderscheiden de volgende pezen:

- de subscapularispees: gelegen vooraan, verantwoordelijk voor draaien naar binnen van de arm

- de supraspinatuspees: gelegen bovenaan, verantwoordelijk, voor zijwaarts en voorwaarts heffen van de arm

- de infraspinatuspees: gelegen achteraan, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm

- de teres minorpees: gelegen achteraan, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm

Twee andere te vermelden pezen van de schouder die niet tot de rotator cuff behoren zijn het deltoid en de bicepspees.

Een chronische tendinitis is een peesontsteking van een of verschillende van deze pezen doch meestal de supraspinatuspees. Deze pees is gevoelig voor ontsteking door mechanische inklemming tegen de onderrand van het acromion ("subacromiaal impingement"). Het acromion is een deel van het schouderblad dat tevens een gewricht vormt met het uiteinde van het sleutelbeen. Een beenderig spoor van dit acromion of van het gewricht met het sleutelbeen bij arthrose kan meer inklemming veroorzaken.

Er is ook ontsteking van de slijmbeurs("bursa") die tussen het acromion en de supraspinatuspees ligt ("subacromiale bursitis"). Door ontsteking zwellen de pees en de bursa en is er nog meer inklemming.

Er is pijn bij beweging boven schouderhoogte en soms in rust of 's nachts. De pijn is meestal aanwezig in de regio van de deltoidspier vooraan en straalt vaak uit in bovenarm.

De diagnose wordt gesteld door het klinisch onderzoek door specifieke testen. Radiografie kan beenderige spoorvorming aantonen en moet een verkalking of arthrose uitsluiten. Echografie toont vocht in de bursa en pees met zwelling en moet een scheur of kleine microverkalkingen uitsluiten. In langdurig bestaande gevallen of bij oudere patiënten wordt soms een zone van degeneratie("tendinose") van de pees echografisch vastgesteld.

niet operatief:

Met kinesitherapi (hertrainen van de schouderspieren) en pijnstillers of ontstekingsremmers, kan men de klachten meestal goed onder controle krijgen. Soms zal men een cortisone inspuiting geven om de ontsteking volledig weg te krijgen. De niet operatieve behandeling wordt een 6-tal weken verder gezet.

Indien onvoldoende beterschap kan men een operatie uitvoeren.

operatief:

Onder algemene verdoving kan men een kijkoperatie (arthroscopie) uitvoeren. Men zal de ontstoken slijmbeurs verwijderen en meer plaats creëren voor de pezen. Hiervoor zal men een stukje van het acromion afschrapen zodat men van een type 2 of 3 een type 1 maakt.

Na de operatie mag men naar huis (zelfde dag of de dag nadien). Men mag de schouder onmiddellijk bewegen tot normale beweging en dit binnen de pijngrenzen. De duur van de revalidatie is gemiddeld 6 weken tot 3 maanden.

De kans op beterschap na de operatie is ongeveer 80 tot 90%.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... komen slechts zelden voor (<1%).  Na een operatie van de schouder kan er een schouderverstijving ontstaan (frozen shoulder)