VERKALKING ROTATOR CUFF

De rotator cuff is het geheel van pezen rond de schouder. Zij zorgen voor de beweging van de schouder in verschillende richtingen en stabiliseren de kop van het gewricht op zijn kleine kom. We onderscheiden de volgende pezen:

- de subscapularispees: gelegen vooraan, verantwoordelijk voor draaien naar binnen van de arm

- de supraspinatuspees: gelegen bovenaan, verantwoordelijk, voor zijwaarts en voorwaarts heffen van de arm

- de infraspinatuspees: gelegen achteraan, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm

- de teres minorpees: gelegen achteraan, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm

Twee andere te vermelden pezen van de schouder die niet tot de rotator cuff behoren zijn het deltoid en de bicepspees.

Een chronische tendinitis is een peesontsteking van een of verschillende van deze pezen doch meestal de supraspinatuspees. Dergelijke chronische ontsteking kan met kalkneerslag in de pees en/of slijmbeurs gepaard gaan. Soms is er een gecombineerd probleem van inklemming  van de supraspinatus aanwezig bij bepaalde bewegingen.

Er is pijn bij beweging boven schouderhoogte en typisch in rust of ‘s nachts. De pijn is meestal aanwezig in de regio van de deltoidspier vooraan en straalt vaak uit in bovenarm. Bij een acute opstoot van ontsteking kan de pijn ondraaglijk zijn.

De diagnose wordt gesteld door het klinisch onderzoek door specifieke testen. Radiografie kan de verkalking(en) lokaliseren en moet beenderige spoorvorming of arthrose uitsluiten. Echografie bevestigt de verkalking(en) met eventueel vocht in de bursa en pees met zwelling, en moet een peesscheur uitsluiten.

niet operatief:

Niet alle verkalkingen in de schouder geven klachten. Men kan de verkalking behandelen met kinesitherapie, pijnstillers en ontstekingsremmers en eventueel inspuitingen in de schouder met cortisone. Dit kan tijdelijke of definitieve beterschap geven.

Men kan ook proberen om de verkalking te “verbrijzelen” (ESWT).

Als dit niet helpt zal men overgaan tot een operatieve behandeling.

operatief:

Tijdens een kijkoperatie zal met de verkalking opzoeken en volledig verwijderen. Soms blijven er nog wat restjes kalk aanwezig, die door het lichaam zelf worden verwijderd. De operatie gebeurt onder algemene verdoving. De dag nadien mag men naar huis gaan en moet met de arm goed bewegen binnen de pijngrenzen.

De revalidatie duurt gemiddeld 6 weken tot 3 maanden.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... komen slechts zelden voor (<1%).  De belangrijkste verwikkeling na deze behandeling is het ontstaan van een stijve schouder (frozen shoulder) (30%). Dit kan de revalidatie 6 maanden of langer verlengen.