SLEUTELBEEN BREUK

Een breuk van het sleutelbeen ontstaat meestal door een val of een slag op de schouder. De breuk kan in het midden van het sleutelbeen zijn of aan de uiteinden ter hoogte van de schouder of borstbeen.

Vaak (30%) zijn er ook andere letsels aanwezig zoals ribbreuken, schouderbreuken of (zelden) zenuwletsels of letsels aan de bloedvaten.

De breukuiteinden kunnen nog tegen elkaar staan, ze kunnen ook verplaatst zijn.

Er is pijn ter hoogte van het sleutelbeen en men kan de schouder moeilijk bewegen, zeker bewegingen boven schouderhoogte doen pijn. De pijn neemt toe als men drukt op het sleutelbeen. Soms kan men een duidelijke verplaatsing zien ter hoogte van het sleutelbeen en soms steek het bot door de huid naar buiten (open breuken).

Men kan de diagnose meestal al stellen door klinisch onderzoek. Een radiografie wordt genomen om het aantal fragmenten te kunnen zien en ook de graad van verplaatsing.

De meeste sleutelbeen breuken genezen zonder operatieve ingreep.

niet operatief:

Onverplaatste breuken of breuken waarbij de fragmenten nog in contact staan met elkaar, genezen meestal zonder operatie. Zelfs als er verplaatsing is kan men proberen om het bot zonder operatie te laten helen, de kans is echter groter dat het bot niet zal helen.

Er is geen speciale gips nodig. Een draagdoek kan gebruikt worden om de pijn te verlichten. Een cijfer 8 verband kan ook helpen. De draagdoek en het verband moet de patiënt enkel dragen om de pijn te verlichten, het zal de breuk niet sneller doen helen. De pijnklachten kunnen dikwijls verholpen worden met pijnstillers.

De breuk is meestal genezen na 6 weken tot 3 maanden. Soms geneest de breuk niet en ontstaat een “pseudarthrose”. Indien dit pijn doet, zal ook een operatie worden voorgesteld.

operatief:

Als er een open breuk is of een grote verplaatsing van de botfragmenten of als er een bijkomende breuk is in de schouder, dan zal men een operatie voorstellen.

Onder volledige verdoving maakt men een snede ter hoogte van het sleutelbeen. De breuk wordt op zijn plaats gebracht en gefixeerd met een plaat en schroeven. Na de operatie krijgt men een draagdoek. De dag na de operatie kan men naar huis.

Tot de breuk genezen is wordt afgeraden om zware gewichten te heffen.

De breuk geneest meestal na 6 weken tot 3 maanden. Soms geneest de breuk niet en dan ontstaat er een “pseudarthrose”. In dat geval kan de plaat breken of kunnen de schroeven los komen. Een nieuwe operatie is meestal nodig.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, complicaties van de verdoving,... komen slechts zelden voor (1-5%). Na elke schouderoperatie bestaat er een kans op verstijving van de schouder (Frozen shoulder). Dit is meestal tijdelijk. De revalidatie van de schouder na een operatie duurt meestal lang (3 tot 6 maanden)