6. Algemene raadgevingen en opmerkingen

·      Tot 6 weken na de ingreep krijgt u dagelijks een spuitje in de onderbuik om bloedklonters en aderontsteking te voorkomen. U kan uzelf inspuiten of een thuisverpleegkundige contacteren voor deze inspuitingen.

·      Indien uw verband droog blijft, hoeft u de wonde niet dagelijks te verzorgen. Bij opnieuw lekken van de wonde dient u uw zo snel mogelijk arts te contacteren.

·      De wonde werd gesloten met wondhaakjes. De wondhaakjes worden 3 weken na de ingreep verwijderd door uw chirurg op de controleraadpleging.

·      Indien nodig kan u nog pijnmedicatie nemen. Meestal volstaat de inname van paracetamol (maximaal 4x 1g/dag) en tradonal odis 50 mg. De eerste 2 weken kan het gebruik van een NSAID ook aangewezen zijn.

·      Indien er na ontslag een terugval in je revalidatie optreedt met tijdelijk meer pijn en zwelling is dat niet altijd verontrustend. Wel is belangrijk om ook hier voldoende pijnmedicatie te gebruiken en het principe van “beter voorkomen dan genezen” aan te houden.

·      Zwelling en een blauwe verkleuring van de huid ter hoogte van het onderbeen is normaal en kan enkele weken aanhouden. Regelmatig ijs aanbrengen helpt deze zwelling en bloeduitstorting te verminderen.

·      Regelmatig oefenen voorkomt verstijving en heeft een pijnstillend effect.

De aangeleerde oefeningen dient u bij voorkeur 4 tot 5 maal per dag telkens gedurende 20 tot 30 minuten uit te voeren. Indien gewenst kan u een kinesitherapeut contacteren om u thuis verder te begeleiden bij uw revalidatie.

·      Arbeidsongeschiktheid: meestal wordt het werk 2 tot 3 maanden na de ingreep hervat. Dit is afhankelijk van uw algemene toestand, het soort beroep dat u uitoefent, uw motivatie en zo meer.

·      Wandel iedere dag zonder u overdadig te vermoeien en probeer zo normaal mogelijk te stappen.

·      De eerste twee maanden herstellen de weke delen rondom de knie. Dit gaat gepaard met warmte/zwelling. Deze zwelling zal geleidelijk aan verminderen en het is normaal dat ze pas na 6 maanden volledig verdwenen is.

·      U mag opnieuw met de wagen rijden indien u vlot in en uit uw wagen kan en vlot stapt zonder kruk. Meestal lukt dit na een zestal weken.

·      Meermaals per dag oefenen op een hometrainer of kinetec® bevordert de beweeglijkheid van de knie. Alvorens u opnieuw op een gewone fiets stapt, moet u voldoende spiercontrole hebben. Meestal lukt dit na een zestal weken. Gebruik bij voorkeur een damesfiets zodat u uw been niet over de fiets moet zwaaien.