DE QUERVAIN TENDINITIS

Oorzaak:

Dit is een ontsteking van 2 pezen van de duim, namelijk de korte strekpees en de abductorpees. Beide pezen lopen in wat men noemt de "De Quervain loge".  Dit is een ruimte aan het uiteinde van het spaakbeen. De pezen glijden hier onder een ligament wat aanleiding kan geven tot onsteking door wrijving.

Pijn over de pezen aan de basis van de duim en de pols. In het beginstadium is de pijn vooral aanwezig tijdens en na inspannigen, later kan er een constante pijn ontstaan. Er zijn meestal geen tintelingen of bewegingsbeperkingen.

Meestal wordt de diagnose gesteld door het klinisch onderzoek door de arts. Bijkomend kan een radiografie en/of een echografie gevraagd worden. Hiermee kan men de ontsteking meestal goed beoordelen.

niet operatief

Polsbrace, kinesitherapie en eventueel inspuitingen met cortisone geven meestal al een goede verbetering. Soms is het nodig om een tijdelijke gips aan te leggen voor de duur van een 4-tal weken.

operatief

Als de niet operatieve behandelingen geen beterschap geven, kan men overgaan tot een operatie. Hierbij wordt via een kleine snede (2 cm) over de pijnlijke pezen, de pezen vrijgelegd. Nadien krijgt men een dik verband. Dit wordt door de huisarts vervangen na 1 dag. Men mag onmiddellijk bewegen met de duim en alle vingers. De eerste 2 weken na de operatie moet men de wonde droog en proper houden. Nadien is een controle gepland en worden de hechtingen verwijderd.

De ingreep wordt ambulant uitgevoerd onder lokale verdoving of verdoving van de ganse arm.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondproblemen, zenuwletsel, ... komen zelden (<1%) voor. Er kan wel een zone van doof gevoel ontstaan over de basis van de duim. Dit verdwijnt meestal na enkele maanden.

De kans op succes en tevredenheid na de operatie is vrij groot (>90%).