Arthrose is slijtage ("degeneratie") van het gewrichtskraakbeen. Het gewrichtskraakbeen vormt een laag met bepaalde dikte verschillend van gewricht tot gewricht en heeft voornamelijk een glijdende en schokdempende functie.

Slijtage kan optreden door verschillende oorzaken:

·         primair: door leeftijd en erfelijke factoren

·         secundair: posttraumatisch:

·         door breuken in het gewricht

·         postinfectieus: na infectie van het gewricht

·         reumatisch: door chronisch reuma

Door verlies van kraakbeen onstaat er abnormale wrijving en overbelasting van het onderliggende bot. Er onstaat ontsteking van het slijmvlies met vochtuitstorting in het gewricht. Losse fragmenten("gewrichtsmuizen") en papegaaibekken("osteofyten") kunnen onstaan.

Pijn, zwelling en stijfheid vormen de belangrijkste symptomen van arthrose. De pijn neemt toe met de belasting of is soms 's nachts het meest uitgeproken. Stijfheid is het meest uitgesproken 's morgens of bij het begin van beweging na rust ("startstijfheid").

De diagnose wordt bevestigd door een radiografie die vernauwing toont van de gewrichtsspleet door verlies van kraakbeendikte en eventueel papagaaibekken, botcysten of botreactie("sclerose"). Om een eventuele operatie voor te bereiden is soms een CT-scan of NMR-scan nodig.

Aan de arthrose kan weinig worden gedaan. Het kraakbeen dat versleten is en dus weg is, kunnen we niet meer terugbrengen.  De behandeling is gericht op het verhelpen van de symptomen; voornamelijk pijn.

niet operatief:

Door immobilisatie (gips of brace) zal de pols al minder pijn doen. Ook pijnstillers en/of ontstekingsremmers kunnen beterschap geven. Soms wordt een cortisone inspuiting gegeven om de pijn die er is door de langdurige ontsteking (tgv arthrose), te verbeteren.

Al deze behandelingsmiddelen kunnen tijdelijk beterschap geven.

operatief:

Er bestaan verschillende operatieve ingrepen voor polsarthrose. Afhankelijk hoe erg en waar de arthrose juist zit, zal uw arts samen met u de beste behandeling voor uw pols voorstellen.

Zo kan de pols gedeeltelijk of geheel worden vastgezet. (zie foto’s hierboven)

Een andere veel gebruikte oplossing is de beenderen die versleten zijn verwijderen (proximale rij carpectomie). (zie foto hierboven)

Polsprothesen (zoals dit reeds lang bestaat voor heupen of knieën) bestaan, maar de resultaten zijn teleurstellend en daarom nog in een experimentele fase.

Zoals elke operatie zijn de mogelijke complicaties: infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... Deze komen slechts zelden voor (<1%). Vooral blijvende pijn, bewegingsbeperking en krachtsverlies kunnen optreden na een operatie voor polsarthrose.