SCAPHOLUNAIRE LIGAMENT SCHEUR

Het scapho-lunaire ligament is een gewrichtsband tussen twee kleine beenderen van de handwortel: het scaphoid en het lunatum. Dit ligament zorgt door zijn verbinding voor een gecoördineerde beweging tussen de handwortelbeentjes bij beweging van de hand. In totaal zijn er 8 handwortelbeentjes.

Een scheur kan onstaan door een val op de hand en kan partieel of volledig zijn. Hierdoor verbreedt de afstand tussen het scaphoid en lunatum en kantelen ze ten opzichte van elkaar. Op lange termijn kan dit tot arthrose van pols en handwortel lijden. Soms kan de patiënt zich geen enkele mogelijke oorzaak herinneren.

Na de val is er pijn, functiebeperking en zwelling van de pols. Soms wordt dit behandeld als een polsverstuiking en wordt het letsel miskend. Het is mogelijk  dat na enkele weken de pijn verdwijnt zoals bij een polsverstuiking en dat pas later de problemen van pijn en/of bewegingsbeperking weer opduiken.

De diagnose wordt gesteld door het klinisch onderzoek aan de hand van specifieke testen en bevestigd door een radiografie en zo nodig scanneronderzoek met injectie van contrastvloeistof in het gewricht. Eerder uitzonderlijk kan de diagnose pas bevestigd worden bij een kijkoperatie van de pols, dit is vooral bij partiele scheuren.

Afhankelijk van het stadium van de scheur (verse scheur of al arthrose) zal een behandeling uitgevoerd worden. Aan de arthrose kan weinig worden gedaan. Het kraakbeen dat versleten is en dus weg is, kunnen we niet meer terugbrengen.  De behandeling is gericht op het verhelpen van de symptomen; voornamelijk pijn.

niet operatief:

Door immobilisatie (gips of brace) zal de pols al minder pijn doen. Ook pijnstillers en/of ontstekingsremmers kunnen beterschap geven. Soms wordt een cortisone inspuiting gegeven om de pijn die er is door de langdurige ontsteking (t.g.v. arthrose), te verbeteren.

Al deze behandelingsmiddelen kunnen tijdelijk beterschap geven.

operatief:

De scheur kan in de meeste gevallen echter niet spontaan genezen en dikwijls is een operatie nodig.

Er bestaan verschillende operatieve ingrepen voor een scapholunaire scheur. Afhankelijk van het stadium van de scheur, zal uw arts samen met u de beste behandeling voor uw pols voorstellen.

Bij een verse scheur kan de scheur soms hersteld worden. Meestal moet het ligament echter gereconstrueerd worden met een andere pees. (Brunelli ingreep)

Als er reeds arthrose is, kan de pols gedeeltelijk of volledig worden vastgezet. (zie foto hierboven)

Een andere veel gebruikte oplossing is de beenderen die versleten zijn verwijderen (proximale rij carpectomie). (zie foto hierboven)

Na al deze operaties is meestal een gips nodig voor ten minste 6 weken, soms moet er na 4 à 6 weken een pin uit de pols verwijderd worden.

Zoals elke operatie zijn de mogelijke complicaties: infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... Deze komen slechts zelden voor (<1%). Vooral blijvende pijn, bewegingsbeperking en krachtsverlies kunnen optreden na een operatie voor een scapholunaire ligament scheur.