TFCC SCHEUR

Het TFCC("triangulair fibro-cartilageneus complex) ligt in het polsgewricht. Het ligt in het compartiment van de ellepijp en de handwortel en is vergelijkbaar met een meniscus in het kniegewricht. Scheuren onstaan enerzijds traumatisch(acuut) door een geforceerd draaimaneuver en anderzijds niet-traumatisch door slijtage(chronisch) soms door langdurig uitvoeren van dezelfde handelingen.

Er zijn verschillende types van scheuren. Een belangrijk onderscheid dient gemaakt te worden tussen centraal gelegen scheuren(niet-repareerbaar) en perifeer gelegen scheuren( potentieel repareerbaar) en tussen stabiele scheuren zonder los fragment en instabiele scheuren met een los fragment.  De verschillende types van scheuren worden het best gevisualiseerd met een NMR scan.

Vele scheuren zijn pijnloos of worden pijnloos op termijn. Soms is er last en pijn aanwezig. De pijn treedt op bij draaibewegingen en het zetten van kracht over de pols.

Een gewone radiografie is noodzakelijk om andere aandoeningen uit te sluiten. De verschillende type scheuren worden het best gevisualiseerd met een NMR scan. Soms is het nodig om via een kijkoperatie (arthroscopie) de diagnose te stellen.

niet operatief:

Rust, ijs en ontstekingsremmende gel of medicatie kunnen beterschap geven. Een brace rond de pols geeft meestal ook een pijnverlichting. Een inspuiting met cortisone in het TFCC geeft een duidelijke verbetering van de pijn. Soms wordt een rustgips aangelegd voor de duur van 4 tot 6 weken. Al deze maatregelen kunnen de klachten meestal tijdelijk of definitief verbeteren.

operatief:

Afhankelijk van het type scheur, zal men een operatieve ingreep voorstellen. Met een kijkoperatie kan men de scheur meestal nog het best beoordelen. Afhankelijk van het type scheur kan deze gehecht worden (eventueel met een kijkoperatie). Soms kan men de scheurflapjes alleen nog maar wegnemen.

Na een hechting is een gips nodig voor de duur van 6 weken.

De resultaten na het hechten of verwijderen van de TFCC-scheur zijn vaak goed (60-70%). Soms is er blijvende last. Afhankelijke van de lengte van de ellepijp kan het soms nodig zijn om deze wat korter te maken (ulnaverkorting). Het nadeel hiervan is dat men meestal last heeft over de plaat en schroeven die gebruikt werden om de ellepijp terug te fixeren.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... komen slechts zelden voor (<1%). Er is vaak wat gevoeligheid op en rond het litteken; dit verdwijnt meestal na enkele maanden.